Τα Θεοφάνεια
Μεγάλη γιορτή ξημερώνει, τα Άγια Θεοφάνεια. Καθαριζόμαστε, γιορτάζει όλη η πλάση. Η φύση αναγεννιέται, τα δέντρα, το χώμα, τα ζώα, τα λουλούδια, οι θάλασσες, τα ποτάμια, οι λίμνες, όλα αγιάζονται. Ο Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής ετοιμάζει τον δρόμο για την έλευση του Χριστού, κηρύττοντας πρώτος από όλους τον λόγο του Κυρίου στους ανθρώπους της εποχής εκείνης και είχε τη μεγάλη τιμή το σπουδαίο αυτό γεγονός της βαπτίσεως του Ιησού Χριστού να το τελέσει ο ίδιος προς δόξαν Θεού.
Σε εκείνον πρώτη φορά αποκαλύπτεται η Αγία Τριάδα, ο Υιός, ο Ιησούς, ο οποίος έχει λάβει την ανθρώπινη φύση και βαπτίζεται μπροστά του, ο Πατήρ, που ακούγεται η φωνή Του να λέει, σαν άνοιξαν οι ουρανοί: «Αυτός είναι ο υιός μου ο αγαπητός στον οποίο εγώ ευαρεστούμαι». Μετά βλέπουμε το Άγιο Πνεύμα που με μορφή περιστεριού πηγαίνει και κάθεται στο κεφάλι του Χριστού μας. Με τη βάπτιση του Κυρίου τη μέρα των Θεοφανείων έρχεται η εξυγίανση, ο καθαρισμός του ανθρώπου από τις αμαρτίες, φωτίζεται με το φως του Θεού. Για τον λόγο αυτό η γιορτή ονομάζεται και Φώτα.
Σύμφωνα με τον Άγιο Κύριλλο Ιεροσολύμων η μέρα της βαπτίσεώς μας είναι η πρώτη μέρα της ζωής μας. Επειδή είναι διπλός ο άνθρωπος, από σώμα και ψυχή, διπλή είναι και η κάθαρση. Το νερό καθαρίζει το σώμα, το πνεύμα σφραγίζει την ψυχή, είναι λουτρό παλιγγενεσίας και βάπτισμα υιοθεσίας. Ο κόσμος στην Γένεση αρχίζει με το νερό. Το Ευαγγέλιο αρχίζει με τον Ιορδάνη. Ο Υιός αποκαλύφτηκε διά της βαπτίσεως μέσα στον Ιορδάνη και διά της αφής από τον Τίμιο Πρόδρομο.
Επίσης ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός μάς λέει πως βαπτίστηκε ο Κύριος για να συντρίψει τα κεφάλια των νοητών δρακόντων επάνω στο νερό, να ξεπλύνει την αμαρτία θάβοντας μέσα στο νερό τον παλιό Αδάμ. Ακόμα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος υποστηρίζει πως «βαπτιζόμενος ο Κύριος πήρε πάνω του τις αμαρτίες του ανθρώπινου γένους, «πέθανε» κάτω από αυτές και «αναστήθηκε». Βαπτιζόμενος ο Κύριος αγίασε τα ύδατα, κατήργησε το ιουδαϊκό βάπτισμα και αρχίζει το δικό μας βάπτισμα». Με το βάπτισμά του ο άνθρωπος αναγεννιέται και τηρώντας τις εντολές του Κυρίου καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ο Θεός τον επαναφέρει στον παράδεισο.
Τη μέρα των Θεοφανείων, μετά από την αυστηρή νηστεία της προηγούμενης μέρας, πίνουμε τον αγιασμό για να καθαρίσουμε το σώμα και την ψυχή μας. Είναι από τις μεγάλες γιορτές που μας δίνουν την ευκαιρία να χαρούμε, να ευχηθούμε, να νιώσουμε αγαλλίαση ακούγοντας τους ύμνους στην εκκλησία, να σκεφτούμε το νόημα της ζωής μας, το οποίο είναι να ζούμε όλοι με αγάπη Χριστού και ταπείνωση για να κερδίσουμε την επουράνια βασιλεία του Θεού.