Ἄρθρα Ἐφημερίδας,  Ἐκδόσεις

Ὁ κοινωνικὸς μήνας Μάϊος

Κατὰ τὸν μήνα Μάϊο ἔχουν συντελεστῆ πολλὰ κοινωνικὰ καὶ ἱστορικὰ γεγονότα, ὥστε ὁ μήνας αὐτὸς νὰ χαρακτηρίζεται κοινωνικός.

Κατ’ ἀρχάς, ἡ Πρωτομαγιὰ ἑορταζόταν ὡς φυσιολατρικὴ ἑορτὴ καὶ ἀργότερα καθιερώθηκε ὡς «ἐργατικὴ Πρωτομαγιά», σὲ ἀνάμνηση τῶν  ἀγώνων ποὺ ἔλαβαν χώρα τὴν 1η Μαΐου τοῦ 1886 στὸ Σικάγο. Στὶς 2 Μαΐου 1919 ἔγινε ἡ ἀπόβαση τῶν Ἑλληνικῶν στρατευμάτων στὴν Σμύρνη, ποὺ ὅμως δὲν εἶχε ἀνάλογη συνέχεια, καὶ στὶς 19 Μαΐου ἔχουμε τὴν θλιβερὴ ἐπέτειο τῆς γενοκτονίας τῶν Ποντίων.

Στὶς 11 Μαΐου 330 μ.Χ. τιμοῦμε τὰ ἐγκαίνια τῆς Κωνσταντίνου-πόλεως καὶ ἡ 21η Μαΐου εἶναι ἡ ἑορτὴ τῶν κοινωνικῶν Ἁγίων, Κωνσταντίνου καὶ Ἑλένης. Ἡ Ἑλένη ἵδρυσε πλῆθος ναῶν καὶ ἄλλων εὐαγῶν ἱδρυμάτων, ὁ δὲ Μ. Κωνσταντῖνος, ἂν καὶ ἀπόλυτος ἄρχοντας, ἐφήρμοσε δημοκρατικὲς διαδικασίες, ὅπως τὴν σύγκληση τῆς Α’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τὸ 325 μ.Χ., τὴν καθιέρωση τῆς Κυριακῆς ἀργίας, κ.ἄ.

Στὸ σημεῖο αὐτό, μάλιστα, νὰ ὑπενθυμίσωμε παλαιότερη πρόταση τῶν Ἐπάλξεων νὰ καθιερωθῆ ἡ Πρωτομαγιὰ ὡς ἑορτὴ τῆς δημιουργίας πρὸς τιμὴν τοῦ Ποιητοῦ καὶ Φυτουργοῦ τῆς κτίσεως, μὲ ἀνάγνωση τοῦ Προοιμιακοῦ Ψαλμοῦ, κατὰ τὸν ἑσπερινὸ τῆς ἑορτῆς, καὶ ἀντίστοιχων ἀναγνωσμάτων, κατὰ τό πρωΐ τῆς ἑορτῆς, ὅπως τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς «ἐμβλέψατε εἰς τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ ὅτι οὐ σπείρουσιν οὐδὲ θερίζουσιν οὐδὲ συνάγουσιν εἰς ἀποθῆκας καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τρέφει αὐτά …» (Ματθ. στ’, 26-30).

Εὑρισκόμενοι λοιπὸν καὶ πάλι στὸν κοινωνικὸ μῆνα Μάϊο νὰ μὴν λησμονοῦμε τὴν κοινωνικὴ καὶ ἀνθρωποποιητικὴ παράδοση τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ τῆς ὀρθοδόξου τριαδικῆς μας πίστεως καὶ νὰ προσπαθοῦμε συνεχῶς νὰ βιώνωμε τὴν ἐν Χριστῷ ζωὴ καὶ πολιτεία πρὸς δόξα Θεοῦ καὶ κοινὴ πρόοδο καὶ σωτηρία. Ἀμήν!

(Δημοσιεύτηκε στὸ φύλλο Μαΐου 2025)