Ἄρθρα Ἐφημερίδας,  Γενικά

Ἡ Καθολικὴ Ὀρθοδοξία καὶ ἡ ἀνάγκη ἐπανευαγγελισμοῦ τῶν Ὀρθοδόξων

ΕΠΑΛΞΕΙΣ  ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔ/ΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ

Γραφεῖα: Ζήνωνος 3, 104-31 ΑΘΗΝΑΙ, τηλ. & fax: 210-5230.948

Email: epalxeis1974@gmail.com, ἱστοσελίδα:www.epalxeis.gr

 «Ἡ Καθολικὴ Ὀρθοδοξία καὶ ἡ ἀνάγκη ἐπανευαγγελισμοῦ τῶν Ὀρθοδόξων

Πορίσματα  

Τὸ Σάββατο, 8 Μαρτίου 2025, στὴν αἴθουσα τῶν Ἐπάλξεων, Ζήνωνος 3, β’ ὄρ., Ἀθήνα, μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τῆς Ἑβδομάδος τῆς ἀφιερωμένης στὴν Ἱεραποστολή, πραγματοποιήθηκε ἐκδήλωση μὲ θέμα: «Ἡ Καθολικὴ Ὀρθοδοξία καὶ ἡ ἀνάγκη ἐπανευαγγελισμοῦ τῶν Ὀρθοδόξων.» Μετὰ ἀπὸ τὶς εἰσηγήσεις τῆς κας Μακρίνας Ῥάγκα καὶ τοῦ κου Βασιλείου Μπαμπίλη ἐκ μέρους τῶν Ἐπάλξεων, τὶς παρεμβάσεις ἀπὸ τούς: π. Ἀντώνιο Μπαφαλοῦκο, ἐκ τοῦ Γραφείου τῆς Ἐξωτερικῆς Ἱεραποστολῆς τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, καὶ κο Τριανταφυλλίδη, ἐκ μέρους τοῦ Ἱεραποστολικοῦ Συλλόγου «Πορευθέντες», ὕστερα ἀπὸ τὴν προβολὴ βίντεο μὲ τὶς δράσεις τῆς Ἐπισκοπῆς Ἀρούσας καὶ Κεντρικῆς Τανζανίας, ποὺ μᾶς ἀπέστειλε ἡ Ἱεραποστολικὴ Στέγη «Ἅγιος Διονύσιος ἐν Ὀλύμπῳ», τὴν ἀνάγνωση  ἐπιστολῆς τοῦ  π. Τιμοθέου Ntumba, ἀπὸ τὴν ἐμπόλεμη Ἱερὰ Ἐπισκοπὴ Γκόμας καὶ Μεγάλου Κίβου στὸ Κονγκό, καὶ τὴν συζήτηση ποὺ ἀκολούθησε, ἐξήχθησαν τὰ παρακάτω συμπεράσματα:

 α. Ἡ διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου τῆς σωτηρίας σὲ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους ὅλης τῆς γῆς ἀποτελεῖ ἐντολὴ τοῦ Κυρίου: «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη» καὶ ἐκδήλωση καθολικῆς ἀγάπης.

β. Ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας, ὡς σώματος Χριστοῦ, εἶναι καθολική, σύμφωνα μὲ τὴν ἐντολή Του: «διδάσκοντες αὐτοὺς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν». Ἡ καθολικότητα δὲν περιλαμβάνει μόνον ὁλόκληρη τὴν ἀλήθεια -ὀρθὴ πίστη- ἀλλὰ ἐπεκτείνεται καὶ στὴν ὀρθὴ ζωὴ καὶ στὴν δίκαιη καὶ ἀγαπητικὴ πολιτεία, συμφώνως μὲ τὸ «σωφρόνως, δικαίως καὶ εὐσεβῶς ζήσωμεν».

γ. Παράλληλα, ἑπομένως, μὲ τὴν ἱεραποστολικὴ δράση, εἶναι ἀναγκαῖο νὰ συντελῆται καὶ ἡ προστασία τῶν ἀνθρώπων ἀπὸ τὶς πολυάριθμες καὶ πολυώνυμες αἱρέσεις, ὅπως τῶν ψευδομαρτύρων τοῦ Ἱεχωβᾶ, τῶν πάσης φύσεως Πεντηκοστιανῶν, τοῦ Παπισμοῦ, ἀλλὰ καὶ θεωρίες, ὅπως τοῦ ἀποκρυφισμοῦ, τοῦ νεοπαγανισμοῦ, τοῦ νεοϊνδουϊσμοῦ, τοῦ ἐθνικισμοῦ, τῆς ἀτομοκρατίας καὶ κάθε εἴδους ὑλισμοῦ.

δ. Εἶναι βεβαίως παρήγορο καὶ ἐλπιδοφόρο τὸ γεγονὸς ὅτι, παρὰ τὴν παγκόσμια καὶ πολλαπλῆ κρίση, τὰ τόσα ἀλληλοσυγκρουόμενα διεθνῆ συμφέροντα καὶ τὰ ἀντιχριστιανικὰ κατεστημένα, ἡ Καθολικὴ Ὀρθοδοξία συνεχίζει τὴν ἱεραποστολική της δράση καὶ ἤδη σὲ πάνω ἀπὸ 160 χῶρες συντελεῖται ὀρθόδοξο ἱεραποστολικὸ ἔργο καὶ ἱδρύονται συνεχῶς τοπικὲς ὀρθόδοξες κοινότητες.

ε. Ἡ Ἱεραποστολὴ δυσχεραίνεται σχεδὸν καθ’ ὁλοκληρίαν στὶς μουσουλμανικὲς χῶρες καὶ μάλιστα ἀπὸ τὴν ἔκρηξη τοῦ ἰσλαμικοῦ φανατισμοῦ.

στ. Εἶναι ἀναγκαία ἡ μὲ κάθε τρόπο στήριξη ἀδελφῶν μας ποὺ διώκονται λόγῳ πολεμικῶν συγκρούσεων στὶς χῶρες τους (Συρία, Οὐκρανία κ.α.). Προσφάτως, μάλιστα, ἡ Ἱερὰ Ἐπισκοπὴ Γκόμας καὶ Μεγάλου Κίβου στὸ Ἀνατολικὸ Κογκό, εὑρισκόμενη στὴν κατοχὴ τῶν ἀνταρτῶν, ἀπευθύνει ἐναγώνια ἔκκληση γιὰ τὴν στήριξη ὅλων τῶν ἐμπερίστατων συνανθρώπων μας καὶ γιὰ τὴν εἰρήνευση στὴν περιοχή.

ζ. Ὁ καλύτερος συντονισμὸς τῆς ὅλης ἱεραποστολικῆς προσπάθειας καὶ ἡ συνεργασία τῶν ἐπιμέρους ἱεραποστολικῶν φορέων -διατηρουμένης βεβαίως τῆς ἐσωτερικῆς τους αὐτονομίας-, θὰ συνέβαλε στὴν ἀποτελεσματικώτερη διεξαγωγὴ τοῦ ἱεραποστολικοῦ ἔργου, γιὰ τὸ ὁποῖο ἀπαιτεῖται οὕτως ἤ ἄλλως μεγαλύτερος ζῆλος καὶ ἐνεργοποίηση, μὲ τὴν χάρη τοῦ Θεοῦ, περισσοτέρων ἀνθρώπων. 

η. συνεργασία τῶν ἐπιμέρους Ὀρθοδόξων ἐθνικῶν κοινοτήτων (Ῥουμάνων, Σέρβων, Ἑλλήνων κ.ἄ.) στὶς διάφορες ἑτερόδοξες ἢ ἑτερόθρησκες χῶρες εἶναι ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ τὴν πρόοδο τοῦ εὐαγγελισμοῦ νέων ψυχῶν.

θ. Ἰδιαιτέρως τονίστηκε ἡ ἀνάγκη γιὰ τὸν ἐπανευαγγελισμὸ πάντων ἡμῶν, κλήρου καὶ λαοῦ, μὲ τὴν ἔννοια τοῦ συνεχοῦς ἀναβαπτισμοῦ μας στὰ ὀρθόδοξα διδάγματα, τὸ ὁποῖο πρακτικὰ μπορεῖ νὰ ἐπιτευχθῆ μὲ τὴν κατάλληλη παιδεία, τὴν ποιμαντικὴ φροντίδα, τὴν ἐνεργὸ συμμετοχὴ στὰ μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, καὶ ἀσφαλῶς μὲ τὴν ἀξιοποίηση τῶν σύγχρονων τεχνολογικῶν ἐργαλείων πρὸς ὄφελος τῆς καταρτίσεώς μας. Ἔγινε, μάλιστα, συγκεκριμένη πρόταση γιὰ ἐπαναφορὰ τοῦ μαθήματος τῆς Ἱεραποστολῆς στὴν Θεολογικὴ σχολὴ τῶν Ἀθηνῶν καὶ ἄλλων συναφῶν μαθημάτων, ἀπαραίτητων γιὰ τὴν κατάρτιση ὅσων πρόκειται νὰ ἀσχοληθοῦν ἐνεργώτερα μὲ τὸ ἱεραποστολικὸ ἔργο. Ἐπισημάνθηκε, ἐξ ἄλλου, ὅτι γιὰ τὸ συγκεκριμένο ζήτημα χρειάζεται ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νὰ ἀναλάβῃ πρωτοβουλία καὶ ἐνεργώτερο ῥόλο, ὅπως λ.χ. στὴν Κύπρο, ποὺ ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἱδρύσει Θεολογικὴ Σχολή.

ι. Μεγαλύτερη προσπάθεια πρέπει νὰ καταβληθῇ γιὰ τὸν εὐαγγελισμὸ ἢ ἐπανευαγγελισμὸ τῶν ἐν Ἑλλάδι ἀλλοδαπῶν μεταναστῶν, μὲ δεδομένο μάλιστα ὅτι ἡ δράση τῶν αἱρετικῶν σὲ βάρος τους εἶναι μεγάλη καὶ ἀποτελεσματική. Ἡ κατήχησή τους, ἑπομένως, ἀπὸ εἰδικῶς κατηρτισμένους γιὰ τὸν σκοπὸ αὐτὸ Ὀρθοδόξους κληρικοὺς εἶναι ἄμεση προτεραιότητα. Πρὸς ὑποβοήθηση, μάλιστα, τοῦ ἔργου τῆς κατηχήσεώς τους χρειάζεται νὰ μεταφραστοῦν τὰ βιβλικὰ καὶ λειτουργικὰ κείμενα σὲ ὅσο τὸ δυνατὸν περισσότερες γλῶσσες. Εἶναι ἐπιτακτικὴ ἀνάγκη νὰ προχωρήσῃ ἡ μετάφραση ὀρθοδόξων κατηχητικῶν ἔργων, τὴν στιγμὴ ποὺ ἡ «Σκοπιά» καὶ τό «Ξύπνα» ἔχουν μεταφραστῆ σὲ τόσες γλῶσσες, ὅσες μιλοῦν καὶ οἱ ἐπιμέρους ἀλλοδαποὶ στὴν χώρα μας.

ια. Τέλος, κρίνεται ἀναγκαῖο νὰ συγκροτηθῇ εὐρύτερο Συνέδριο γιὰ τὴν ἐσωτερικὴ καὶ ἐξωτερικὴ Ἱεραποστολὴ μὲ κατάλληλη βεβαίως προεργασία καὶ μὲ συμμετοχὴ ἐμπείρων ἐρευνητῶν καὶ ἐνεργῶν Ἱεραποστόλων.

Ἀθήνα, 8 Μαρτίου 2025

Γιὰ τοὺς συμμετέχοντες

Ἡ Γενικὴ Γραμματέας

Μακρίνα Ῥάγκα